Pokiaľ nemáte prehľad o cente nezarobíte milión

Blog

Pokiaľ nemáte prehľad o cente nezarobíte milión

Úvodná myšlienka, prečo vznikol BIZNISHUB, bola odovzdať dvadsaťročné skúsenosti získané v rôznych oblastiach riadenia podnikov malým a stredným firmám, ktoré sa chcú rozvíjať, chcú preklenúť ten rozdiel medzi malou a veľkou firmou. Venovať sa tým, ktorí majú jasný cieľ zvýšiť efektívne  svoj podiel na trhu, avšak nepoznajú cestu, ktorou sa k splneniu tohto cieľa vybrať.  Tak vznikla spoločnosť BIZNISHUB poskytujúca priestor, kde si malé a stredné firmy môžu dať preveriť stav svojej spoločnosti v oblasti kvality firemných procesov, riadenia, plánovania, kontrolingu, reportingu, správnosti obchodného modelu, či kvality marketingového plánu a následne sa pod odborným dohľadom venovať slabým miestam v duchu hesla spoločnosť je tak silná ako jej najslabší článok. Za celou ideou stojí úspešný podnikateľ Jozef Gima, krstný otec rozmachu košickej tresky, ktorý riadil rodinnú spoločnosť RYBA Košice a logistickú spoločnosť Calmar  vyše dvadsať rokov a v roku 2016, keď dosahovala obrat 40 mil. eur ju predal.  O tom ako spoločnosť vznikla, akým klientom pomáhame a čo je podľa nich na dosiahnutie úspechu potrebné odpovie spolu s našou CEO BIZNISHUB Viktóriou Megelovou.

Čo bolo Vašim úspechom a čo vás naučilo riadenie podniku takého rozmeru, ako bola RYBA Košice?

Jozef Gima: Na začiatku bol sen. Sen vybudovať vlastnú úspešnú firmu a dosiahnuť obrat, vtedy ešte v slovenských korunách jednu miliardu, hneď potom ju predať a venovať sa niečomu inému. Spoločnosť sa volala Ryba Košice a obrat jednu miliardu Sk dosiahla v roku 2015, ale už v prepočte na eurá, nasledujúci rok sme spoločnosť predali, no ľudia, ktorí ju vybudovali mali chuť budovať ďalej. Posledných šesť rokov Ryba rástla každý rok o cca 10%. Presne tých 10%, ktoré sme si stanovili ako základný index rastu tak, aby spoločnosť nestagnovala a ani nerástla príliš rýchlo. Naučili sme sa ako to dosiahnuť pomocou riadiacich a plánovacích nástrojov. Naučili sme sa, že každá spoločnosť je ako ľudský organizmus. Potrebuje kostru - organizačnú štruktúru, svaly - firemné procesy, nervovú sústavu - informačný systém, mozog - stratégiu  a určite aj dušu, ktorá ženie spoločnosť dopredu. Riadenie je vlastne neustály rast a kontrola zdravia všetkých týchto oblasti a v prípade poruchy okamžité liečenie.

Mnohí podnikatelia, ktorým by sa podaril taký úspešný predaj ako Vám, by nepokračovali ďalej v kariére. Kde ste našli motiváciu založiť BIZNISHUB?

Jozef Gima: Pohyboval som sa v podnikateľskom prostredí a videl som, s akými problémami sa stretávajú majitelia firiem. Mali produkt, ktorý bol na vysokej úrovni a častokrát bol aj unikátny, no nevedeli ho predať, prípadne, čo je ešte častejšie, predávali ho všade, kde vedeli bez ohľadu na výnosnosť daného predaja pre firmu až kým firmu nepoložili na kolená. Zo svojej skúsenosti viem, že diabol je skrytý v detaile a v poriadku. Pokiaľ nemáte prehľad o cente, nezarobíte milión eur. Všetko je to o číslach, o číslach, ktoré potrebujete pre svoje rozhodnutie teraz a tu a zároveň viete, že sú správne. Ako sa hovorí štatistika je presný súčet nepresných čísel, no v biznise si to nemôžte dovoliť, práve presnosť a včasnosť čísel odlišuje úspešnú firmu od tých, ktoré neprežijú ani pubertu. Samozrejme je to len časť návodu na úspech. Tých faktorov je podstatne viac. Po predaji firmy mi začal chýbať ten pocit, že ste pri niečom, čo rastie a vy priamo svojim rozhodovaním môžete ten rast ovplyvňovať. Predstava, že viete všetky svoje skúsenosti použiť v prospech rastu ďalších firiem, bez toho, aby museli opakovať bežné riadiace chyby, mi dávala zmysel. Začal som z nudy s menším projektom dnes už veľmi obľúbenej a jednej z najkvalitnejších reštaurácií  na Slovensku s morskými plodmi Pán RYBA, potom som pre zmenu rok pôsobil v predstavenstve DPMK Košice s vyše 1000 zamestnancami, čo bola úžasná skúsenosť, zažiť  ako  množstvo znechutených a zároveň šikovných zamestnancov pomaly ožívalo, keď prvýkrát začali robiť reporty, videli každý mesiac výsledky práce svojho oddelenia a zrazu sa aj hospodársky výsledok večne stratového podniku začal otáčať do plusu.

V čom sa odlišujete od ostatných poradenských spoločností?

Jozef Gima: Spojil sa  tím ľudí, ktorí získali dlhoročné skúsenosti na vysokých riadiacich pozíciách, riaditeľ spoločnosti, obchodný riaditeľ, riaditeľ kontrolingu a informačných systémov, ktorí zabezpečovali úspešnosť firiem, v ktorých pôsobili, tak, aby svoje know-how odovzdali  ďalším firmám s cieľom dosiahnuť obdobný úspech. Dnes na trhu nie je poradenská spoločnosť, ktorá vás prevedie krok za krokom cez všetky vaše firemné procesy a vy viete, že na druhej strane stola váš problém zdieľa skúsený odborník, ktorí vám rozumie, keďže to zažil na vlastnej koži a vie predvídať ako sa daný problém bude ďalej vyvíjať a, ako ho treba riešiť.

Viktoria Megelová: Sme odborníci, ktorí majú reálne skúsenosti a vedia presne ako majú postupovať, aby firmu preverili a navrhli riešenia na zistené problémy.  Nepohybujeme sa iba v teoretickej rovine. Pri analýze využívame nami vypracovaný zákaznícky checklist, ktorý je komplexným a detailným súborom otázok, prostredníctvom ktorých preverujeme nastavenie a funkčnosť všetkých procesov v spoločnosti od riadenia, cez výrobu, logistiku až po reklamácie a spätnú väzbu od zákazníka. Následne navrhujeme riešenia, ktoré aj implementujeme a úzko kooperujeme so spoločnosťou, ktorú navigujeme tak, aby dosiahla stanovené ciele.  Dôležitá je tu však motivácia samotnej spoločnosti a ochota spolupracovať. Naša úloha je „len“ sprievodná. Navrhujeme, odporúčame, koordinujeme, ale výsledok závisí od ochoty a miery zainteresovanosti navigovanej firmy.

Do vášho portfólia klientov patrí aj spoločnosť Malý gazda, ktorá figuruje v TOP  10 rebríčku investícií za minulý rok. Priblížte nám akým spôsobom spolupracujete práve s nimi?

Viktória Megelová: Malý gazda mal obrovskú túžbu presadiť sa jogurtmi zrejúcimi v skle, ktoré chutia ako keby ste si ich pripravili doma. Mali výborný nápad na nové produkty, nevedeli však ako na to. Nadchli aj nás. Naša spolupráca začala a stále trvá v oblastiach kontrolingu, marketingu, účtovníctva a obchodného poradenstva. Spoločne sme vytvorili dve úplne nové produktové rady – Ňuňu smotanových jogurt s ovocným pyré a Dezert tvarohovo- smotanový, ktoré aktuálne umiestňujeme na trhu s výraznou marketingovou podporou. Je to projekt, z ktorého máme obrovskú radosť. Vidíme, že pomohli základné nastavenia procesov - samotná kalkuláciu výrobkov, aby jasne vedeli, aká je cena ich produktov, vypracovanie obchodné plánu s fokusom na konkrétnych odberateľov, nastavenie pravidelného reportingu a kontrolingových procesov a využívanie podpory predaja. Výsledkom našej kooperácie je nárast hrubej marže o 119 % za rok 2019.

Ktorý zaujímavý projekt Vás čaká v najbližšej budúcnosti?

Jozef Gima: Momentálne sa tešíme, že naše portfólio klientov sa rozšírilo o veľmi unikátny projekt Ecocapsule, ktorý presiahol hranice Slovenska a nadobudol celosvetový rozmer. Jedinečný energeticky nezávislý dom, vďaka ktorému môžete bývať kdekoľvek na svete a užívať si pohodlie luxusnej hotelovej izby. Ecocapsule sa predstavila minulý rok v rámci festivalu NYCxDESIGN, ktorý sa konal priamo na najpopulárnejšom námestí Time Square a získala cenu  v kategórii Health and Wellness. V úvode sme preverili stav procesov vo firme a  pokračujeme ďalej v nastavovaní a vylepšovaní jednotlivých procesov vo firme formou  poradenstva na dlhšej časovej báze. Firma je v stave, keď začína rásť a všetky svoje sily a personálne zdroje fokusuje na vývoj a predaj produktu,  spoluprácou s nami si zabezpečuje istotu, že zároveň sa kvalitne nastavia aj vnútorné firemné procesy a firma bude úspešná po každej stránke.


Čo by ste poradili spoločnostiam, ktoré zápasia s problémami prípadne majú pocit, že nedosahujú úspech, ktorý si určili. Kde by mali začať?

Jozef Gima: Dôležité je vytvoriť  si tím zložený z kvalitných ľudí alebo aspoň zabezpečiť kvalitné interné vzdelávanie, lebo zmeny, ktoré vás čakajú budú náročné a nezvládnete to bez toho, aby ste začali fungovať naplno ako jeden celok. Stratégiou spoločnosti musia žiť doslova všetci od najnižšej pozície až po riaditeľa.

Viktória Megelová: Pokiaľ si kladiete otázky: Ako mám ďalej postupovať? Idem správnou cestou? Prečo mi denne „padá na hlavu“ toľko problémov?, je čas obrátiť sa na odborníkov mimo vašej spoločnosti. Firmy sú častokrát zaťažené dennou rutinnou operatívou a nevedia uvažovať ,,out of box“. Nezávislý konzultant vám prinesie iný pohľad a nové nápady.


Táto stránka využíva cookies. Pokračovaním v návšteve stránky súhlasíte s ich používaním. Kliknite tu, ak chcete zobraziť viac informácií.